- Úvod
- Tipy a rady
- Měníte olej? Pak doporučujeme proplach motoru
Měníte olej? Pak doporučujeme proplach motoru
Proplach motoru by měl k výměně oleje patřit stejně tak, jako každodenní lidská hygiena. Nejčastěji se v tomto směru věnujeme vozidlům před hlavní sezónou, tedy JARNÍ AKCE "ÚDRŽBA VOZIDEL" by se rozhodně neměla podcenit, naopak více snahy se Vám vrátí v životnosti a spolehlivosti Vašeho automobilu. Pojďme se společně podívat, jak na to. Cílem je Vám sdělit, jak to dokáže každý průměrně šikovný majitel zvládnout sám a s vysokou přidanou hodnotou.
Aditiva a čističe do oleje prostě patří
Ano, je to tak. V každém živém organismu nebo v používaném stroji se přirozeně tvoří nečistoty, které se odbourávají v těle i ve stroji podobným způsobem, tedy "přefiltrováním". Uvedené informace níže platí pro všechny motory, počínaje zahradní technikou, skrze veškerý auto i moto park, konče nejtěžší stavební technikou.
Je proplach vhodný pro každý motor?
V tomto směru je určitě dobré vědět, že né vždy je možné proplach motoru provádět. Ale to, kde rozhodně tuto procedůru nedoporučujeme se týká pouze vozidel, dnes se řadících do kategorie pravých veteránů, které používají motorové oleje bez aditivačních balíčků typu např. M6A (to opravdu v praxi poznali pouze pamětníci dnes již několik desítek let starých vozů). Z toho tedy plyne, že pro většinu vozů maldších 30 let proplach naopak důrazně doporučujeme.
Kvalita kapalin ovlivňuje spolehlivost a tím celkovou životnost motoru
Kondice motoru je velmi důležitý faktor ovlivňující ekonomický chod celého vozu, zásadně ovlivňuje jeho životnost a množství emisí, které auto produkuje svým provozem. V dnešní době skoro každý majitel vozu řeší jeho náklady, které chce mít každý přirozeně co nejnižší, dalším důležitým a očekávaným parametrem vozu je jeho provozní spolehlivost, především na delších cestách, kde každá komplikace s vozem způsobuje velké potíže. Mnoho nespokojených majitelů vozů též řeší mnohokrát debatovaný problém, a to, že jejich "auto žere olej". I na tom má svůj podíl usazený karbon. Velice přísně se v současnosti řeší emise vozů, způsob a evidence jejich měření, kde nyní má vysoké procento vozů značné problémy "uspět".
Největší problém je karbon
Na čistotu motoru má značný vliv způsob jeho používání a zatěžování, studený motor je přirozeně náchylnější k tvorbě karbonu a sazí, které se v motoru rády usazují a způsobují komplikace, které se postupně dokáží přenést i do prostoru sání, přípravy a spalování paliva a v konečném důsledku se nejmarkantněji negativně projeví ve výfukovém systému, kde se začnou hromadit ve filtrech pevných částic DPF a FAP, trpí tam též katalysátor a další důležité součásti pracující pro ekologický provoz a přípravu směsi paliva ke spalování.
Pro efektivní proplach motoru je potřeba kvalitní chemie
Pro zdárný výsledek je tedy potřeba učinit několik důležitých opatření. Jedním z mnoha kroků k úspěchu je čistota motoru. Ta se řeší již delší čas, dříve se to provádělo pomocí proplachových olejů, od této metody se již dnes ustupuje, jelikož proplachový olej byl zpravidla pouze laciný olej, který na sebe navázal lehce uvolnitelné nečistoty, s kterými se po krátké době z motoru vypustil. Celkový efekt nebyl ovšem příliš výrazný.
Dnes se vývoj zaměřil na velmi efektivní chemii. Moderní přípravky pro dekarbonizace motoru a dekarbonizace oleje dokáží provést velmi efektivní výplach motoru a uvolnit komplikovaně odstranitelné karbonové úsady (uhlovodíky) z částí, z kterých je mechanicky nikdy dokonale neodstraníte a pokud se o to budete pokoušet, bude Vás to stát značné finanční prostředky s nejistým výsledkem.
Pryč s karbonem!
Proplachem motoru uvolníte například karbon z uložení pístních kroužků, pro které je životně důležité, aby se zcela volně mohli rozpínat a plně dosedat na stěnu válců. Tím se bude olej dokonale stírat, odbourá se vysoká spotřeba oleje, kterou jinak nepohyblivé kroužky způsobí.
Moderní vyplachovač je velmi šetrný k usazení hřídelů a všem použitým těsněním v olejové části motoru. Správně vyčištěný motor se pozná i tak, že po ujetí například i 5000 km bude olej v motoru stále ve své barvě, tedy né černý - plný karbonových mikročástic. Čisté a karbonu zbavené mechanismy jsou samozřejmě podstatně lépe mazané a tím i ošetřené proti nadměrnému opotřebení vlivem provozu motoru.
Dekarbonizace je řešení
Firma BG si nemůže dovolit pustit do běžného prodeje věci, které by dokázaly, byť v malém procentu, udělat v motoru paseku, tudíž se jedná o opravdu bezpečný produkt pro každého. Je funkční jak v benz.motoru, tak v naft. motoru, bez ohledu na motorizaci a tovární značku - je nutné pouze dodržovat přesný návod použití.
V případě, že by zákazník chtěl uživatelsky provést ještě důkladnější očistu svého motoru, pak lze v rámci použití BG 109, použít následně i BG 120. Veškeré popisy a návody k použití naleznete v odkazech přímo u produktů. Proplach pomocí BG120 zajišťuje odstranění měkkých a lepivých úsad z prostoru motoru. Výsledný efekt lze pozorovat v pohledu pod napouštěcí zátku, kde jsou částečně viditelné mechanické části horních partií motoru. Tento proces se vždy provádí až p prvotní aplikaci dekarbonizačního aditiva BG109, produkt BG120 se do motoru aplikuje již s novým motorovým olejem, který bude v motoru pouze po dobu probíhajícího proplachu s čistícím aditivem BG120. Po tomto druhém proplachu doporučujeme ještě provést krátkou aplikaci pouze oleje do motoru, kterým motor necháte ještě jednou krátce, po dobu cca 5-10 minut , vypláchnout od zbytkových nevypláchnutých nečistot, Nezapomeňte po prvním proplachu BG109 vyměnit olejový filtr, to samé proveďte i po aplikaci BG120 a případném následujícím proplachu, než budete plnit finální motorový olej.
Aditiva do oleje rovněž pomohou
Aby byl efekt čistoty a olejové stability co nejvyšší, doporučujeme všem motoristům po provedeném proplachu přidávat do nového motorového oleje výkonná aditiva do oleje. Aditiva do motorového oleje obsahují vysoký poměr TBN látek, které se postarají o prevenci vzniku koroze všech vnitřních součástí, celkový balíček všech aditivních prvků výrazně prodlužuje životnost motorového oleje , vytváří velmi silný mazací film, který výrazně snižuje tření. Aditiva mají silnou oxidační a termální stabilitu, čímž garantovaně zabrání houstnutí a degradaci oleje.
Aditiva BG pro naftové motory:
BG 112 je multispektrální kondicionér - aditivum, které prošlo letitým výzkumem, aby se dostalo na světovou špičku v olejových aditivech. Produkt je určený pak konkrétně pro oleje naftových motorů. Toto speciální aditivum je určeno především k úpravě oleje ve vysoce výkonných vznětových motorech, a to jak k jeho ochraně, tak i ke snížení tření.
Naftové motory pracují při vysokých teplotách a tlacích. To klade v dnešní době velkou poptávku po kvalitních naftových motorových olejích a přísadách, které olej ještě více posilní ve své funkčnosti a stálosti. Hydraulicky aktivované vstřikovače paliva totiž zvyšují tlak oleje a emisní zařízení zvyšují akumulaci sazí právě v oleji. Tyto systémy pak testují limity motorového oleje. Za správných podmínek se způsobuje teplo, aby se síra z paliva spojila s unášenou vlhkostí, za vzniku kyseliny sírové. Tato kyselina pak působí v motorech na veškeré kovové součásti, což způsobuje korozní opotřebení a vážné poškození všech součástí motoru, které s olejem přichází do kontaktu.
BG 112 je tak speciálně vyvinuté aditivum, určené výhradně pro naftové motory a udržuje jak olej, tak samotný motor v bezpečí a zajišťuje tak stabilní výkon motoru samotného. Zároveň neutralizuje výše uvedené kyseliny, zabraňuje korozím, snižuje tření a eliminuje opotřebení motoru. Stabilizuje viskozitu oleje a zabraňuje tvorbě kalů tím, že reguluje oxidaci na minimum a zabraňuje rozptylu sazí. BG 112 je pak kompatibilní se všemi naft. motory a oleji, včetně syntetických a vícestupňových.
Aditiva BG pro benzínové motory:
BG 115 je multispektrální kondicionér - aditivum, které prošlo letitým výzkumem, aby se dostalo na světovou špičku v olejových aditivech. Produkt je určený pak konkrétně pro oleje benzínových motorů. Toto speciální aditivum je určeno především k úpravě oleje ve vysoce výkonných zážehových motorech, a to jak k jeho ochraně, tak i ke snížení tření.
BG 115 má 100% syntetickou chemii, která chrání součásti motoru a posiluje všechny značky motorového oleje, a to včetně prodloužených intervalech výměny oleje LongLife.
- Dlouhé výměnné intervaly 16 000 km - některé až 25 000 km - se v příručkách majitelů dnes rychle stávají normou. Bohužel delší doba mezi výměnami oleje silněji zatěžuje motorový olej.
- Prodloužené intervaly výměny oleje zajišťují dlouhou inkubační dobu pro ukládání uhlíku. I vysoce kvalitní syntetické oleje se nakonec degradují. Pokud není olej obohacen zvýšenou ochranou proti vysokému teplu, na mnoha součástech motoru se vytvoří předčasné a těžko odstranitelné usazeniny.
- Osobně tedy doporučujeme měnit olej v benzínových motorech maximálně po 10 - 13tis km.
Na proplach motoru doporučujeme použít tyto prostředky:
Speciální přípravky na odstranění usazenin a proplach olejové náplně:
Proplachový olej
Lze zvolit jakýkoli levnější olej, ideálně se správnou viskozitou.
Aditiva do motorového oleje doporučujeme tato:
- BG 112
- BG115
- BG 116 (pro 4T motocykly)
- METABOND SPIRIT
- METABOND PRO
- METABOND ECO
- METABOND TRUCK
- PRO-TEC Oil Booster
- PRO-TEC NANO Engine Protect Seal
- LIQUI MOLY CERATEC
- LIQUI MOLY OIL Treatment
TIP! Pro úplnou dekarbonizaci motoru doporučujeme použít tyto dekarbonizační sady:
- Pro naftové motory dekarbonizační sada: BG6575
- Pro benzínové motory dekarbonizační sada: BG6577
- Pro benzínové motory (speciální dekarbonizační sada pro motocykly): BG6900
Tyto sety sebou nesou navíc dekarbonizační aditiva na čištění a dekarbonizaci palivových soustav. Pro naftové soustavy je čistota systému stejně tak důležitá, jako pro celý motor a stav palivové soustavy zásadně ovlivňuje spolehlivost a efektivnost provozu každého vozu.
Produkty pro dekarbonizace naftových palivových soustav:
- Super sada pro dekarbonizaci palivové soustavy: BG TOPD21
- Dekarbonizace palivové soustavy, především v oblasti prevence: BG245
- Dekarbonizace palivové soustavy i pro případy existujích komplikací se vstřiky, čerpadlem, volnoběhem: BG PD15
Produkty pro dekarbonizaci benzínových palivových soustav:
- Top produkt pro dekarbonizaci všech typů palivových soustav: BG208
- Dekrbonizační produkt pro palivové soustavy motocyklů, zahradní techniky apod.: BG208100
Užitečné odkazy na tématicky související články:
Zde je odkaz na článek zabývající se problematikou aditivace paliv.
Zde je odkaz na článek zabývající se tématem kolem paliva HVO.
Zde je odkaz na článek zabývající se problematikou biosložek v benzínu s označením E10.
Pokud budete potřebovat cokoliv vědět k proplachům a či aditivaci, neváhejte prosím nás kontaktovat!
Děkujeme Vám. Váš tým NEJLEVNEJSI-ADITIVA.CZ
Související produkty
Proč nakupit u nás