Jak na dekarbonizaci motoru?

Jiří Kovář
cca 5 min. čtení
Dekarbonizace je tedy řešení následků nesprávné funkce některé ze součástek systému řízení motoru, které nepracují nebo nemohou z mnoha příčin pracovat správně.

Co je dekarbonizace motoru

Dekarbonizace motoru je odstranění uhlovodíkových úsad (karbonu), nejčastěji chemickou cestou.

Dekarbonizace je tedy řešení následků nesprávné funkce některé ze součástek systému řízení motoru, které nepracují nebo nemohou z mnoha příčin pracovat správně.

Další příčinou může být například nevhodně zvolený motorový olej nebo nevyhovující palivo bez dostatečné aditivace, pro dieselové motory to jsou také krátké cesty, při kterých se motor nestačí dostatečně prohřát a průběžně zregenerovat.

Zásadní vliv na stav zakarbonování motoru má též lamdasonda, váha vzduchu, EGR ventil, regulace turba, škrtící klapka a mnoho dalších dílů, které se svými údaji a činnostmi přímo podílí na přípravě palivové směsi a jejím spalováním.

Všechny výše uvedené negativní vlivy sebou nesou společný výsledek, a to je nedostatečně vyhořelé palivo, což pro motor znamená vznik a usazování sazí v prostoru sání, a především ve výfukovém potrubí, kde je též umístěn u všech moderních aut filtr pevných částic DPF, jehož úkolem je tyto saze pochytat a postupně je nechat pomocí regenerace shořet.

Veřejnost často nabývá dojmu, že filtr DPF je příčinou všeho zla, ale to je jen článek výfukové soustavy, který utrpí a nezvládne nadměrné množství popílku díky jiné chybě v motoru, kterou by bylo správné řešit. Pokud se neodstraní skutečná příčina zvýšené tvorby sazí, zakarbonování motoru se dostaví po čase opakovaně.

Dekarbonizace pomocí účinných přípravků

Metod na provedení dekarbonizace je několik, my upřednostňujeme použití profesionálních přípravků k tomu určených především od amerického výrobce BG Products.

Dekarbonizace vodou ne! 

Dříve se o způsobech dekarbonizace hodně mezi lidmi hovořilo a byly i názory, že se dá provádět dekarbonizace motoru vodou. Tento způsob byl založen na teorii, že přímo vstříknutá voda do sání za zvýšených otáček se v motoru promění okamžitě v páru, která uvolní karbonové úsady a ty se ihned dostanou do výfuku a "ven z vozu". Dnes již víme, že voda se ne zcela rozloží a může naopak působit korozivně na motor. Navíc je motor vystaven mnohem vyšší mechanické zátěži, jelikož tento způsob motor rozhodně nemaže. Toť krátce k myšlence dekarbonizace vodou, kterou určitě nedoporučujeme.

Dnes jsou trendy zcela jiné, ale nejdříve doporučujeme vyloučit, že příčinou zakarbonování motoru není nějaká špatně fungující součástka v motoru, což se dá mnohdy zjistit pomocí diagnostiky motoru v odborném servisu.

Jak tedy postupovat, pokud se rozhodnu provést dekarbonizaci motoru sám s úsporou finančních prostředků?

Doporučený postup dekarbonizace svépomocí:

1) Společný první krok pro naftové a benzínové motory.

Provést vždy proplach motoru speciální přísadou do oleje BG 109 EPR 325 ml. Tuto přísadu je nutné přidat do plně ohřátého starého motorového oleje - 1 balení ošetří náplň oleje 4-6 litrů. Po nalití přísady do oleje nechat motor běžet na volnoběh cca 20 minut v případě benzínového motoru nebo 40 minut u naftových motorů. Po uplynutí uvedených časů ihned motor vypněte a proveďte neprodleně vypuštění motorového oleje a vyjmutí olejového filtru. Jak starý motorový olej, tak filtr v sobě nesou velké množství rozpuštěných karbonových úsad, které by se mohly usadit zpět v motoru, pokud by se nepracovalo rychle.

Doporučujeme provádět při každé výměně oleje.

Pokračování pro dieselové motory: dekarbonizace naftového motoru:

2) Nainstalovat po vypuštění oleje nový olejový i vzduchový filtr. Před nalitím nového motorového oleje nalít do motoru speciální multispektrální aditiv BG 112 pro dieselové motory. Toto uvedené aditivum zůstává v motoru až do další výměny a s každou další výměnou je doporučujeme instalovat. Motor se díky jim stává naprosto lehkoběžným, je postaráno díky silnému mazacímu filmu o prevenci opotřebení součástek motoru a je zabráněno oleji měnit své vlastnosti, které by vedly ke zhoršení emisí a obsahu popílku při spalování paliva.

3) Zároveň je potřeba do nádrže nalít speciální dekarbonizační aditiv BG 245 a doplnit nádrž do plna, maximálně tedy 75L. 

Pokračování pro benzínové motory: dekarbonizace benzínového motoru:

2) Nainstalovat po vypuštění oleje nový olejový i vzduchový filtr. Před nalitím nového motorového oleje nalít do motoru speciální multispektrální aditiv BG 115 pro benzínové motory. Toto uvedené aditivum zůstává v motoru až do další výměny a s každou další výměnou je doporučujeme instalovat. Motor se díky jim stává naprosto lehkoběžným, je postaráno díky silnému mazacímu filmu o prevenci opotřebení součástek motoru a je zabráněno oleji měnit své vlastnosti, které by vedly ke zhoršení emisí a obsahu popílku při spalování paliva.

3) Zároveň je potřeba do nádrže nalít speciální dekarbonizační aditiv BG 208 325 ml a doplnit nádrž do plna, maximálně tedy 75L. 

Kompletní sady na dekarbonizaci motoru:

  • BG 6900 - pro 4-taktní motocykly (3x100 ml),
  • BG 6577 - pro benzínové motory, i s přímým vstřikováním (TSi, FSi, TCe...), 
  • BG 6575 - pro naftové motory, i s filtrem pevných části (DPF/FAP). 

 

Aditiva BG Products nabízí produkty pro následující procesy:

  • Dekarbonizace systému sání
  • Dekarbonizace systému vstřikování a přípravy paliva
  • Dekarbonizace ventilů, EGR ventilu, škrtící klapky
  • Dekarbonizace výfuku, tedy čištění katalyzátoru, dekarbonizace filtru pevných částic DPF

Profesionální strojní dekarbonizace

strojni-dekarbonizaceZávěrem tohoto článku bychom Vás rádi informovali, že rovněž nabízíme profesionální dekarbonizaci pomocí přístrojů BG > PROFESIONÁLNÍ DEKARBONIZACE MOTORU

Služba se týká kompletní dekarbonizace motoru s BG prostředky, tedy dekarbonizace sání, vstřikování a DPF filtrů. Účinnost této služby je garantovaná a tento postup je nezbytný, pokud míra dekarbonizace v motoru je již na takové výši, že dekarbonizace pomocí aditiv již nezvládá zakarbonování z motoru odstranit.

V případě zájmu o tuto službu Vám rádi sdělíme více informaci (platí i pro servisy, autodopravce, provozovatele vozových parků), napište nám tedy na email: info@nejlevnejsi-aditiva.cz nebo nám zavolejte na telefon 776 036 688.

Děkujeme. Váš tým obchodu NEJLEVNEJSI-ADITIVA.CZ

Související produkty

1.365 Kč
Skladem
Hodnocení: 4.70 / 5
BG 115 MOA 325 ml
398 Kč
Skladem
Hodnocení: 4.50 / 5
BG 109100 EPR 100 ml
149 Kč
Skladem
1.365 Kč
Skladem
Hodnocení: 4.70 / 5
BG 245 325 ml
652 Kč
Skladem
Hodnocení: 4.90 / 5
BG 109 EPR 325 ml
303 Kč
Skladem
Hodnocení: 4.70 / 5
BG 24532 946 ml
1.638 Kč
Skladem
618 Kč
Skladem
320 Kč
Skladem
Hodnocení: 4.80 / 5
BG 112 DOC 325 ml
381 Kč
Skladem

Proč nakupit u nás

Doprava zdarma nad 3 500 Kč
Trvale nízké ceny
Široký sortiment skladem
Rychlé vyřízení objednávek
Odborný personál
Kvalitní a ověřené produkty