Strašák jménem E10. Jaká aditiva do benzínu s označením E10 přidávat?

Jiří Kovář
cca 5 min. čtení

Nové palivo na čerpacích stanicích s označením benzín E10

Benzín E10, nový typ paliva obsahující 10% etanolu, je nyní zaváděn na čerpacích stanicích po celé Evropské unii s označením Natural 95 E10 (95 značí oktanové číslo) nebo Super E10. Tento krok, který se dlouho plánoval a o kterém se diskutovalo, nyní vstupuje do praxe. Zatímco většina motorů bez problémů zvládala benzín s 5% etanolem bez větších problémů, s 10% etanolem už mohou nastat komplikace.

Problém E10

Tento benzín E10 může způsobovat problémy zejména u starších zážehových vozidel vyrobených před rokem 2000, která nemají moderní katalyzátory nebo jsou vybavena karburátorem. Toto palivo může být problematické i pro některé novější modely, jako jsou některé verze motorů VW FSI vyrobených mezi lety 2001 a 2006, zejména ty o objemu 1,4L, 1,6L a 2,0L. Stejně tak mohou být ovlivněny i některé modely Škoda Felicia s motory OHV vyrobené v letech 1994 až 2001. Je důležité těmto informacím věnovat pozornost, protože negativní vliv E10 může postihnout jak starší, tak i moderní benzínové vozy.

Etanol v benzínu E10 může způsobovat problémy v motoru, které se dotýkají všech typů vozidel. Mnoho řidičů již zažilo podobné problémy s naftovými motory, kde se karbonové usazeniny tvořily ve spalovací komoře, výfukových ventilech, EGR systému a v sacím systému.

Používání benzínu E5 u přímovstřikových motorů, jako jsou například THP a TSI, již způsobovalo některé komplikace. S nástupem E10, který je považován za kvalitativně horší palivo, se mohou tyto problémy ještě zvýšit, a to i u vozidel, která dosud bez problémů používala benzín E5.

Nadměrná tvorba vody

Jedním z hlavních problémů je nadměrná tvorba vody v palivovém systému, která může vést k tvorbě nehořlavého gelu a usazeninám karbonu v celém motoru. Dalším problémem je možnost vzniku koroze.

Klíčové pro řešení těchto problémů je udržení co nejčistšího stavu spalovací komory a vstřikovačů. Je také důležité minimalizovat vazbu vody na etanol v benzínu a zajistit, aby se případná voda bezpečně odváděla z palivového systému. Pokud se to nepodaří, může dojít k ucpávání důležitých částí motoru karbonem, což povede k poklesu výkonu a efektivity motoru a může vyžadovat návštěvu servisu pro dekarbonizaci.

Potřeba častější dekarbonizace motoru

Dekarbonizace se stává významným tématem v automobilovém průmyslu i v širším kontextu spotřební společnosti. V rámci snahy dosáhnout ekologických cílů se často objevují komplexní výzvy, které mohou vyžadovat složitější řešení.

Při používání benzínu E10 se může objevit problém s horší stabilitou paliva, zejména pokud je vozidlo odstavené po delší dobu. Etanol a benzín mohou začít chemicky reagovat a oddělovat se, což vede k sesedání směsi na dno nádrže. Tento problém se zhoršuje v přítomnosti vody v palivu, která může způsobovat korozní poškození palivového systému, ucpávání palivových filtrů a vstřikovačů, špatné spalování paliva a nadměrnou tvorbu sazí, což ohrožuje částicové filtry ve výfukovém systému.

Prevence - přidávání aditiv

Prevencí proti těmto problémům je pravidelné čištění palivového systému a používání kvalitních aditiv v benzínu. Přidávání těchto aditiv není složitý proces a je běžně praktikováno majiteli naftových vozů, kteří také pravidelně provádějí dekarbonizaci svých motorů. Díky těmto opatřením lze efektivně chránit motor a udržovat ho v dobrém stavu i při používání paliva E10.

Nejdříve vyčistěte palivovou soustavu

Prvním krokem v údržbě palivové soustavy je její důkladné čištění, neboli dekarbonizace. Tento proces lze provést pomocí speciálního aditiva vyvinutého americkou společností BG Products, konkrétně produktem BG 208 44K. Toto aditivum dokáže efektivně vyčistit celý palivový systém, od nádrže až po výfuk. Eliminuje bakterie v palivu, které způsobují tvorbu lepkavých vrstev, a také odstraňuje karbonové usazeniny v motoru, přeměňuje je na plynné látky a odvádí je z motoru. Jeho složení umožňuje aktivní čištění i za spalovací komorou, což zahrnuje kyslíkové senzory, katalyzátory a výfukový systém. Tuto údržbu je doporučeno provádět pravidelně, ideálně každých 10 000 až 15 000 km.

Odstranění vody

Další důležitou součástí údržby je odstranění vody, která se může v systému hromadit při používání paliva E10. K tomuto účelu slouží produkty jako BG 280 Fuel System Drier 355 ml, které efektivně odstraňují vodu z palivového systému. Tyto produkty se přidávají do nádrže a jsou účinné i pro naftové motory.

Pravidelná aditivace paliva

Druhým klíčovým krokem je pravidelné přidávání aditiv do benzínu, které pomáhají udržovat motor v čistotě a stabilizovat palivo.

Stabilizátor pro benzin e10

BG Products nabízí řadu aditiv, jako je BG 2026 Supercharge II SC 177 ml, které pomáhají udržet palivo v stabilním stavu a zabraňují jeho oxidační degradaci. Větší balení těchto aditiv, jako je BG 2021 Supercharge II SC 3,7L, nabízejí ekonomičtější řešení.

Můžete též použít produkt BG 212 Ethanol Corrosion Preventer 177 ml, který zabraňuje korozi vzniklé v důsledku používání etanolu, jeho složení je naprosto stejné, jako již uvedené produkty BG2026 Supercharge II SC 177 ml či větší balení BG2021 Supercharge II SC 3,7L.

Jako extra tip se doporučuje pravidelné používání produktu BG 213 Fuel System Defender 325 ml, což je kombinace aditiv BG 208 Platinum 44K a BG 202 Supercharge SCII. Tento produkt pomáhá udržovat systém v čistotě a zajišťuje stabilní stav paliva. K tomu stačí přidávat BG 280 Fuel System Drier 355 ml přibližně každých 7000 km pro odstranění vody z palivového systému.

Související produkty

Hodnocení: 5.00 / 5
BG 213 Fuel System Defender 325 ml
307 Kč
Skladem
618 Kč
Skladem
Hodnocení: 4.70 / 5
BG 2026 SUPERCHARGE II SC2 177 ml
241 Kč
Skladem

Proč nakupit u nás

Doprava zdarma nad 3 500 Kč
Trvale nízké ceny
Široký sortiment skladem
Rychlé vyřízení objednávek
Odborný personál
Kvalitní a ověřené produkty