Vliv aditiv na filtry pevných částic (DPF/FAP)

Jiří Kovář
cca 8 min. čtení
Jaký vliv mají aditiva na funkci a čistotu filtrů pevných částic.

Emise, emise a zase emise

Mezi lidmi na sociálních sítích i mimo ně se nyní velmi hojně diskutuje o vlivu a působení aditiv na motory vozidel a filtry pevných částic obzvláště. Je to přirozený stav, který vyplývá z možností širší diskuze a výměny názorů a různých pohledů na dané téma.

Současné motory musí dle mnoha emisních norem splňovat přísná kritéria ekologického provozu. Nynější tlak je pro mnoho výrobců enormní a proto se snaží vyvíjet do motorů součásti, které se budou positivně podílet na celkovém výsledku v oblasti snižování emisních plynů.

Co ovlivňuje chod a stav naftových motorů?

Bezchybný a ekologický chod motorů ovlivňuje velmi mnoho aspektů, velkou část jsme jako uživatelé vozidel schopni ovlivnit my sami. O co tedy jde? 

Kvalita oleje a paliva

Správných chod motoru ovlivňuje četnost servisu a použité oleje. Výrobce předepisuje k použití tzv. LOW SAPS oleje plnící emisní normy ACEA C1,C2,C3,C4 či jiné s velmi nízkým obsahem síry. Pokud na oleji najíždíme více kilometrů, než je předepsáno, riskujeme, jelikož oleje degradují, čímž ztrácí své mazivostní vlastnosti a obsah vlhkosti se v něm časem též zvyšuje. Kvalita paliva rovněž výraznou měrou ovlivňuje chod motoru. 

Způsob jízdy

Dalším aspektem, který je námi ovlivnitelný, je způsob jízdy za různých podmínek. Především u studeného motoru nevyužívat vyšší nebo snad plný výkon motoru. Ve studeném agregátu není možné dokonalé prohoření paliva a tvorba sazí je mnohem vyšší, než u prohřátého motoru. Dále by v tomto režimu prudkého zahřívání docházelo k nadměrnému opotřebení turba, které by vypovědělo službu dříve, než by to někdo čekal. Jsou známé případy, kdy je turbo v takto trápeném voze K.O. již po 30.000 km (životnost turba ve správné režimu je klidně i 10x či více vyšší).

Co řeší filtry pevných částic?

Filtry pevných částic, označované jako DPF (Diesel Particulate Filter) nebo zejména u francouzských vozů FAP (Filtre à  Particules), jsou dnes již povinnou součástí všech naftových motorů ve vozech osobních, nákladních, autobusech apod. Filtr je schopen zachytit cca 97% popílkatých částic ve spalovacích plynech, které jsou pro populaci velmi nebezpečné, především ty nejmenších rozměrů, které dokáží prostoupit hluboko do nitra organismů a vyvolávat tam mnoho nemocí a obtíží.

Podmínky pro regeneraci filtru pevných částic

U vozů, které jsou vybaveny filtrem pevných částic jde především o to, zajistit motoru vhodné podmínky provozu, tedy dopřávat mu častěji delší cestu pro možnost kompletního průběhu regenerace filtru pevných částic. Při krátkých cestách se toto nedá zajistit. Pokud jezdíte pouze krátké trasy, naftový motor není správnou volbou.

Toto jsou základní aspekty, které jsme schopni ovlivnit vlastním konáním. Kvalitní oleje i aditiva najednou Vám nabízíme na e-shopu www.red-rider.cz.

Proč se filtr pevných částic zanáší?

Zanášení filtru pevných částic není zpravidla jeho chybou, tedy pokud již není poškozen. Jinak zanášení filtru pevných částic ovlivňuje zejména celková čistota a správná funkčnost všech součástí motoru - především v palivové soustavě.

Nejčastějším problémem je problém v oblasti sání, tedy nesprávně fungující EGR soustava vlivem zanesení nebo podobné potíže na škrtící klapce. Zanesení v této oblasti zásadně ovlivňuje přísun vzduchu do spalovacího prostoru motoru a tím i jeho výfukové emise.

Dále může být problém s usazeninami přímo na vstřikovačích, což má za příčinu nedokonalé rozprášení a tím i neprohoření nadávkovaného paliva. Kouřivost motoru v těchto případech není sledovatelná za autem, ale filtr pevných částic se plní každou otáčkou motoru až do své plné kapacity. Pochopitelně řídící jednotky motorů si zaplněnost filtru dokáží měřit pomocí tlakových čidel ve výfukové soustavě a určit tak moment pro spuštění regenerace, tedy proces k řízenému vypálení zachycených sazí při teplotách kolem 700 °C. Teplota je různá dle výrobce vozidla.

Co pomůže filtr pevných částic udržet v čistotě?

Jak již bylo uvedeno:

  • správná funkčnost všech částí motoru, 
  • správný olej,
  • jízdní režim,
  • kvalita paliva,
  • včasná a kvalitní údržba motoru, která spočívá v použití kvalitních olejů s použitím výkonných antioxidačních přísad, například produkty pro dieslové motory: především BG112.

Uvedené produkty patří v této oblasti k těm nejlepším produktům na našem trhu. Pokud je motor efektivně mazán předepsaným motorovým olejem, nedochází při čistotě palivové soustavy k nadměrné tvorbě sazí, s kterou by si filtr pevných částic neuměl poradit, což je zásadní.

Dalším důležitým prvkem je používané palivo a jeho kvalita. Abychom zajistili ideální podmínky spalování při používání paliv s bio přísadami, doporučuje mnoho výrobců přidávat do paliva vhodná aditiva.

Brání aditiva zanášení filtru pevných částic nebo je to naopak?

Opět velké a diskutované téma. Na trhu jsou aditiva různého složení a tím i působení na kvalitu spalování paliva a možné tvorby úsad na částicových filtrech.

Aditiva v palivech zajišťují dokonalejší prohoření paliva pomocí tzv. ferocentů, tedy látek, které urychlují proces hoření. Tyto látky mohou zanechat stopu na filtru pevných částic. Dosud však nebylo prokázáno, že by zapříčinila úplné ucpání či znefunkčnění částicového filtru.

Kvalitní aditiva zanášení filtru brání 

Ta nejlepší aditiva mají patentované přísady a dokáží pracovat i bez ferocentů, mezi které patří například aditiva výrobce BG s raketově stoupající oblibou a prodejností.

Dále ty kvalitnější obsahují vysoký podíl mazivostních složek, které dokonale ošetří vstřikovací čerpadla a vstřikovače samotné. Navíc aditiva dokáží bránit vzniku koroze v palivové soustavě a vyloučit vodu z paliva, čímž dopřávají motoru dobrou kondici do dalších spolehlivě ujetých kilometrů.

Nevhodná aditiva mohou filtr poškodit 

Ovšem existují na trhu i aditiva, která v lepším případě motoru nic dobrého nedají, ale neublíží a dále aditiva, která jsou schopna naopak filtr pevných částic zanášet. Taková aditiva na našich e-shopech www.nejlevnejsi-aditiva.cz či www.red-rider.cz neprodáváme.

100% jistotou jsou aditiva BG

Nabízíme aditiva prověřená časem a zákazníky, kterým nebyl škodlivý vliv na DPF či FAP prokázán. Jsou aditiva špičková svým výkonem a působením na čistotu spalin. Zde můžeme výslovně doporučit pro provoz od jara do podzimu americká aditiva do nafty BG225 s velmi vysokým obsahem unikátních mazivostních přísad (neporovnatelný poměr oproti běžným aditivům), či pro zimní provoz špičkové aditivum s cetanovým busterem BG238 - to Vám zajistí provoz naftového motoru až do teplot -40°C.

Mnoho zákazníků toto aditivum používá celoročně díky razantnímu nárůstu výkonu vzhledem k velkého podílu zvyšovače cetanového čísla nafty. Tato aditiva jsou pro motor naprosto čistá, neobsahují ferocent a svým působením Vám sníží spotřebu paliva při zachování jízdních návyků, což potlačí náklady na jejich pořízení.

Dalším efektem je minimalizování výdajů s opravami, jelikož tato aditiva motor chrání proti opotřebení a zajišťují tak spolehlivý a ekonomický provoz vozidel!

Aditiva VIF

Další stálicí a doporučovanými aditivy na českém trhu jsou pro naftové motory aditiva výrobce VIF, které s oblibou používá široká veřejnost, dopravci a čerpací stanice. Společnost Benzina mísí tato aditiva do svých prémiových paliv a dodává je pod názvem Verva. Aditiva VIF patří k těm středně lepším aditivům do paliv.

Do nafty můžeme s jistotu ještě doporučit aditiva METABOND Megasel plus.

Jak čistit palivovou soustavu?

Čistota palivové soustavy je základem všeho dobrého v motoru, proto nedoporučujeme tuto oblast zanedbávat.

BG opět na špici 

K čištění palivových soustav doporučujeme jednoznačně dekarbonizační přísady do paliv od výrobce BG, konkrétně produkty pro dieselové motory BG245.

Tato aditiva spolehlivě a garantovaně odstraní úsady v systému, zbytky biosložek a vodu. Ve výfukovém systému díky své patentované technologii zajistí tolik dnes probíranou dekarbonizaci filtrů pevných částic. Obsahuje totiž speciální látky, které mají zápalnou teplotu vyšší, než je teplota spalování paliva v motoru. Tyto látky se zastaví až v oxidačním katalyzátoru a ve filtru pevných částic, kde zajistí likvidaci karbonových úsad. Od výrobce BG dodáváme též stále populárnější dekarbonizační sady. Preventivně doporučujeme použít každých 7500 km.

Další produkty

Mezi další efektivně pracující produkty v tomto smyslu řadíme produkty německého výrobce PRO-TEC, jedná se konkrétně pro naftové motory o produkty: PRO-TEC Diesel systém super cleaner či Pro-Tec CommonRail Diesel System Clean&Protect. Pro čištění DPF či FAP je dodáván na trh produkt: Pro-Tec Diesel Particle Flushin SUPER Clean.

Na závěr

Na závěr jen dodáme, že by nikdo neměl toto téma podceňovat a zanedbávat. Našim krédem je, že Vám chceme být nápomocni při všech potížích s Vaším motorem, proto se na nás můžete kdykoliv obrátit. Jsme připraveni Vám efektivně poradit a pomoci. Provádíme i profesionální dekarbonizaci motorů, kde již uvedená chemie nezvládá stav napravit.

Pro Vás zajišťuje tým NEJLEVNEJSI-ADITIVA.CZ ve společnosti Red Rider s.r.o.

Společnost Red Rider s.r.o. je autorizovaný distributor aditiv v České republice značek VIF, BG, METABOND, ATOMIUM a LIQUI MOLY. Dále dodáváme aditiva PRO-TEC.

Provozujeme pro Vás specializovaný obchod na aditiva: www.nejlevnejsi-aditiva.cz a dále obchod s oleji, kapalinami, aditivy a autodoplňky www.red-rider.cz.

Související produkty

Hodnocení: 5.00 / 5
ATOMIUM Active Diesel Plus 90 ml
789 Kč
Skladem
619 Kč
Skladem
1.090 Kč
Skladem
208 Kč
Skladem
Hodnocení: 4.80 / 5
BG 112 DOC 325 ml
381 Kč
Skladem
Hodnocení: 4.70 / 5
BG 245 325 ml
652 Kč
Skladem
1.365 Kč
Skladem
Hodnocení: 4.90 / 5
VIF Super Diesel Aditiv zimní 5L
1.483 Kč
Skladem

Proč nakupit u nás

Doprava zdarma nad 3 500 Kč
Trvale nízké ceny
Široký sortiment skladem
Rychlé vyřízení objednávek
Odborný personál
Kvalitní a ověřené produkty