Nové palivo HVO - jede, ale nemaže. Co s tím?

Jiří Kovář
cca 4 min. čtení
HVO nafta (Hydrotreated Vegetable Oil) je druh obnovitelné nafty vyrobené procesem hydrogenace rostlinných olejů nebo jiných obnovitelných surovin, jako jsou živočišné tuky či odpady z potravinářské výroby. Jede, ale nemaže. Co s tím?

Co je HVO? 

HVO nafta (Hydrotreated Vegetable Oil) je druh obnovitelné nafty vyrobené procesem hydrogenace rostlinných olejů nebo jiných obnovitelných surovin, jako jsou živočišné tuky či odpady z potravinářské výroby. HVO je plně syntetické palivo, které se zpracovává tak, aby mělo vlastnosti velmi podobné konvenční naftě získávané z ropy, ale s podstatně menším ekologickým dopadem.

Toto palivo už můžete najít na stojanech některých čerpacích stanic pod označením HVO 100. Např. společnost ORLEN spustila v říjnu 2024 pilotní projekt na čerpací stanici v Rokycanech:

To je skvělá zpráva pro dieselové motory, protože tento typ paliva jim může prodloužit životnost v nabídce výrobců automobilů. Má totiž schopnost splňovat přísnější ekologické normy.

Hlavní vlastnosti HVO nafty

Čistší spalování

Při spalování HVO vzniká méně škodlivin, zejména pevných částic, NOx (oxidů dusíku) a oxidu uhličitého.

Kompatibilita s běžnými motory a možnost mísení s klasickou naftou

HVO naftu lze obvykle použít ve standardních dieselových motorech bez nutnosti úprav. U některých vozů je již uvedeno na krytce palivové nádrže s označení XTL (zkratka XTL označuje syntetické palivo, které je vyrobeno z alternativních surovin než tradiční fosilní paliva. Vychází z anglického označení "X-to-liquid," kde "X" symbolizuje různé vstupní suroviny, například zemní plyn, biomasu nebo odpadní produkty., "to-liquid" znamená proces přeměny těchto surovin na kapalné palivo). U vozů bez tohoto označení doporučujeme si tuto informaci zjistit. 

HVO je možné míchat s klasickou naftou z ropy.

Nižší uhlíková stopa/emise

HVO se vyrábí z obnovitelných surovin, což snižuje emise skleníkových plynů ve srovnání s klasickou naftou.

Hlavní výhoda HVO nafty pro řidiče: především výkon

HVO je vyráběno z obnovitelných zdrojů a je tak šetrnější k životnímu prostředí. Má vyšší cetanové číslo, což přispívá k efektivnějšímu spalování.

Velký potencionální problém - nemaže

I když se o tom příliš nemluví (zatím?), je známo, že rostlinná paliva, stejně jako běžné biopaliva, mají výrazně nižší obsah mazacích složek. To může při vysokém podílu těchto složek v palivu způsobit problém s nedostatečnou mazivostí, což je zvláště náročné pro vysokotlaká vstřikovací čerpadla a vstřikovače paliva.

Tento problém však lze řešit pomocí aditiv. V případě těchto paliv je klíčové používat taková aditiva, která obsahují vysoký podíl mazacích látek, což zajišťují například produkty od renomovaného výrobce aditiv BG PRODUCTS. Konkrétní produkty a doporučení uvádíme na konci tohoto článku. 

Další negativa

Tuhnutí HVO

Další potencionální problém může být tuhnutí při vysokých mrazech, jelikož na to v současné chvíli neexistují aditiva.  Odolnost HVO vůči tuhnutí za silného mrazu je často nedostatečná, v tuto chvíli i zatím velkým otazníkem a ukáže až praxe. Pokud výrobce tuto vlastnost nevyřeší přímo při výrobě a rafinaci paliva, žádná dostupná aditiva nejsou schopna zajistit ochranu proti zamrzání.

Řešení úsad vznikajících při spalování HVO nafty

Otázkou zůstává, jak účinně si současná aditiva poradí s případnými  usazeninami v motoru, které vznikají při spalování HVO paliva.

Kvůli specifickému složení HVO nemusí mít detergentní složky aditiv tak silný účinek, jaký poskytují u klasických fosilních paliv na bázi ropy. Proto doporučujeme sledovat náš web, budeme vás postupně informovat. 

Aditiva pro snížení negativních vlivů HVO 

  1. Čištění palivové soustavy
  2. Pravidelná aditivace

1. Aditiva pro čištění - dekarbonizaci motoru

Doporučujeme zvýšit frekvenci použití dekarbonizačních aditiv pro čištění a odstranění usazenin v palivovém a výfukovém systému.

U běžných paliv tuto údržbu obvykle provádíme jednou za 10 000–15 000 km, ale pro nová paliva doporučujeme tento interval zkrátit na polovinu, případně dle potřeby. 

Jako ideální volbu doporučujeme aktuálně nejvýkonnější produkt na trhu – BG PD15 Diesel Fuel System Performance Restoration, dostupný v baleních 325 ml nebo 946 ml.

Dbejte prosím na přesné dávkování, protože nadměrné použití tohoto silného aditiva může způsobit problémy s dávkováním paliva kvůli zvýšeným emisím při odstraňování uhlíkových usazenin z palivové a výfukové soustavy.

2. Pravidelná aditivace

Doporučujeme při každém tankování používat kvalitní preventivní aditiva s vysokým obsahem mazivostních složek, aby kompenzovala jejich nedostatek v nové HVO naftě.

Pro jarní, letní a podzimní období doporučujeme špičkový přípravek BG225 DFC HP - Diesel Fuel Conditioner w/DPL, který nabízíme v několika velikostech podle potřeb každého řidiče: 30 ml, 177 ml, 946 ml a 3,7 litru (1 galon). Toto aditivum můžete bez obav používat až do teplot -7 °C, což ho činí vhodným pro celoroční použití v mnoha oblastech.

Pokud však teploty klesnou ještě níže, je lepší přejít na zimní verzi – BG PD14 N1Q1 DFC Plus HP dostupnou v baleních 946 ml a 3,7 litru, nebo menší balení BG2426 DFC HO2 s objemem 177 ml.

V případě jakýchkoliv dotazů nás, prosím, neváhejte kontaktovat.

Související produkty

735 Kč
Skladem
1.395 Kč
Skladem
Hodnocení: 5.00 / 5
BG PD14-N1Q1 DFC Plus HP2 946 ml
986 Kč
Skladem
Hodnocení: 5.00 / 5
BG PD141-N1Q1 DFC Plus HP2 3,7L
3.281 Kč
Skladem
97 Kč
Skladem
1.807 Kč
Skladem
305 Kč
Skladem

Proč nakupit u nás

Doprava zdarma nad 3 500 Kč
Trvale nízké ceny
Široký sortiment skladem
Rychlé vyřízení objednávek
Odborný personál
Kvalitní a ověřené produkty