Jak řešit negativa u START STOP systému?

Jiří Kovář
cca 6 min. čtení
Systém START-STOP je nutné zlo, které se dá efektivně řešit, přečtěte si o tom více zde ...

START-STOP systém trápí řidiče i motor

Automatický START-STOP systém nám byl v Evropě kvůli stále přísnějším emisním limitům výfukových plynů vnucen do každého nového vozu. Jeho cílem má být snížení emisí výfukových plynů, ale mnohdy opak bývá pravdou. A to není zdaleka jediný problém, který může vyvolat trvale nevypnutelný systém. Jeho softwarové vypnutí ve voze by bylo v Evropě protiprávním jednáním.

Jak start stop systém funguje?

Systém start/stop se aktivuje v okamžiku zastavení vozu při jeho provozu. Nerozlišuje se, zda se jedná o auta s manuální čí automatickou převodovkou. Za určitých podmínek se systém nezapne při zastavení, např. v okamžiku, kdy probíhá ekologická očista, tedy přesněji regenerace filtru pevných částic DPF či FAP.

Výrobci montují do vozidel tlačítka k potlačení této funkce, ovšem při každém začátku jízdy se systém automaticky aktivuje. Emise v okamžiku startu motoru nemohou být optimální, jelikož není motor v optimálním provozním režimu. Při mnoha opakovaných startech v zácpách se emise tedy přirozeně musí zvýšit.

Je potřeba si uvědomit, že přesto, že se Vám automaticky vypne motor, všechny spotřebiče včetně řídících elektronik, světel ... pracují na plný výkon, který je přirozeně potřeba mít v záloze v podobě vysoce kapacitní autobaterie. Za provozu tedy více namáháte alternátor - což vyžaduje spotřebovat další energii, kterou potřebujete rychle dodat zpět do autobaterie.

Jaká negativa přináší časté vypínání motorů?

Rizik je poměrně dost. Skoro všechny naftové a mnoho benzínových motorů je dnes vybaveno turbodmychadly, která velmi špatně snáší okamžité zhasnutí motoru po zastavení. Jeho teplota je zpravidla velmi vysoká a potřebuje aspoň 20-30 sekund na optimální dochlazení. Významnou roli v tomto chlazení zajišťuje proudící vzduch a také motorový olej. Dalším významně namáhaným zařízením je startér a s ním ruku v ruce autobaterie. Do vozidel se musí proto umísťovat kapacitnější zdroje energie, jejich namáhání vzrostlo mnohonásobně.

Dalším velmi nebezpečným úskalím je opadnutí mazacího filmu z povrchu klikové hřídele a dosednutí ojnic na ní. Motor pří zhasnutí ztratí během okamžiku provozní tlak motorového oleje, který přestane vytvářet svou přirozenou třecí plochu. Při startování se musí motor nejdříve roztočit, pak dochází k natlakování motorového oleje a k jeho dostatečnému proniknutí do namáhaných pracovních ploch. Dosednutí kovových ploch k sobě s sebou přináší opakované a velmi časté tření, které postupně může znamenat silné poškození v oblasti ložisek a povrchu klikové hřídele a pouzder. V těchto případech již cena opravy nabývá rozměrů generální opravy motoru, klidně tedy v řádu několika desetitisíců korun!

Máme řešení

Jak již bylo zmíněno výše a vyplývá to z článku, alfou a omegou v tomto procesu je motorový olej a jeho schopnosti trvale mazat a efektivně odvádět teplo z namáhaných ploch.

To, že výrobci olejů svým složením upravují jeho skladbu a hustotu (oleje jsou stále řidší a ekologičtější) je fakt obecně známý a vynucený, ale z hlediska marketingu musí být oleje cenově dostupné a konkurence schopné, což znamená, že plní požadavky výrobců, ale efektivních aditiv pro tento provoz obsahují notně méně, než je zapotřebí.

Jak motoru pomoci? 

Nejjednodušším způsobem je dodatečné použití kvalitních aditiv do motorových olejů. Můžete tak motoru dopřát k překlenutí mnoha potíží spojených s provozem motoru ve START STOP režimu. Vyspělá moderní aditiva do motorových olejů dokáží zabránit olejové nedostatečnosti v okamžiku uvádění motoru do chodu, jelikož dokáží udržet trvalý olejový film na pracovních plochách motoru. Dále díky faktu, že dokáží významně snížit tření, snižuje se teplotní namáhání motoru a jeho povrchová teplota. Celkové snížení tření má dále za následek snížení provozních nákladů, tedy především snížení spotřeby paliva.

Jak postupovat? 

Postup aplikace aditiv do motorového oleje zvládne každý, doporučujeme Vám tento postup:

1) PROPLACH MOTORU

Doporučujeme při výměně motorového oleje provést proplach motoru, který rozloží do plynného skupenství především tvrdé karbonové úsady. Aditiva se mnohem lépe projeví v čistém prostředí - což nám proplach zajistí. Postup použití najdete v popisu produktů, stačí na ně kliknout.

Doporučujeme jeden z těchto produktů:

2) ADITIVA DO MOTOROVÝCH OLEJŮ

Aditiva umísťujeme do oleje s novým olejem, přesné postupy jsou opět po kliknutí na produkt v jeho produktových informacích.

Díky bohatým zkušenostem v této oblasti Vám doporučujeme tyto aditiva a přísady do oleje:

Na závěr tedy optimismus a řešení

Pokud Vám tedy není lhostejný Váš vůz a neplánujete trvalou deaktivaci systému STAR STOP, určitě mu dopřejte námi doporučovanou prevenci, která je finančně nenákladná a dokáže zabránit fatálním až generálním opravám motorů, které jsou značně nákladné.

Dodáváme tyto aditiva i do některých vozů, která jezdí seriál EDDA CUPu. Tyto motory jsou extrémně namáhané vzhledem k povaze závodů, jelikož se jedná většinou o závody do vrchu. Díky aditivům jsou schopné tyto motory bez problémů zvládnout tyto extrémní podmínky svého provozu. Podobně jsou na tom motory v autech provádějí drift.

Pokud si nebudete čímkoliv jistí nebo budete chtít s námi cokoliv z oblasti aditiv a prevence projednat, tak nás neváhejte prosím kontaktovat.

Pro Vás připravil tým NEJLEVNEJSI-ADITIVA.CZ ze společnosti Red Rider s.r.o.

Články na téma START STOP:

Související produkty

Hodnocení: 4.80 / 5
BG 112 DOC 325 ml
381 Kč
Skladem
Hodnocení: 5.00 / 5
ATOMIUM Active Diesel Plus 90 ml
789 Kč
Skladem
Hodnocení: 5.00 / 5
ATOMIUM Active Gasoline Plus 90 ml
789 Kč
Skladem
1.090 Kč
Skladem
Hodnocení: 5.00 / 5
Pro-Tec Engine Flush 375 ml
419 Kč
Skladem
619 Kč
Skladem
Hodnocení: 4.90 / 5
BG 109 EPR 325 ml
303 Kč
Skladem

Proč nakupit u nás

Doprava zdarma nad 3 500 Kč
Trvale nízké ceny
Široký sortiment skladem
Rychlé vyřízení objednávek
Odborný personál
Kvalitní a ověřené produkty