Jak snížit kouřivost motoru?

cca 4 min. čtení

Kouř motoru bychom mohli rozdělit do tří barev, které se objevují nejčastěji:

  • Bílý kouř,
  • modrý kouř,
  • černý kouř.

Bílý kouř

tento kouř z motoru se běžně objevuje u studeného (nezahřátého motoru). Nemusí nutně znamenat, že je s motorem nějaký problém. Prakticky jde o páru, která dále částečně při nezahřátém motoru kondenzuje. Čím nižší venkovní teplota, tím více jde z výfuku bílého kouře. Pokud z výfuku vychází bílý kouř i při zahřátém motoru. Může jít už o problém a to konkrétně o únik chladící kapaliny do válců. Tento kouř pak může trochu zešedivět a celkové složení kouře závisí na množství unikající kapaliny. Chladící kapalina se do spalovacího prostoru může dostat skrze propálené nebo uvolněné těsnění pod hlavou válců. Méně častý únik je skrze mikrotrhliny v bloku nebo hlavě válců.

Při úniku chladící kapaliny lze aplikovat přísadu na utěsnění chladiče, která bezpečně zacelí vzniklé mikrotrhliny

Černý kouř

značí bohatou palivovou směs se vzduchem a závadu v palivovém systému (obsahuje částečky sazí – nedokonalé spálení paliva). Způsobuje vyšší spotřebu, horší startování, nepravidelný chod motoru, vyšší obsah toxických látek a v některých případech díky neoptimálnímu složení palivové směsi snížení výkonu motoru.

Zakarbonování vzdušníků nebo vysoká hladina v plovákové komoře způsobena nějakou závadou je důsledkem černého kouře u starších benzínových motorů. U novějších motorů s elektronickým vstřikováním bývá většinou problém s některými snímači (lambda sonda, snímače průtoku/objemu vzduchu).

U naftových motorů se černý kouř vyskytuje při problémech s vysokotlakým čerpadlem, vstřikovačů a nebo vysokým úhlem vstřiku.

Motor s bohatší směsí zvyšuje tvorbu sazí, které mají neblahý vliv nejen na emise. Saze můžou nasytit i motorový olej, který má pak zhoršenou tepelnou výměnu. Dochází k rychlejšímu zakarbonování pístních kroužků a také dochází k rychlejšímu opotřebování mechanických částí motoru. Ve vážnějších případech může horší tepelná výměna vést i k propálení ventilů či pístů. V těchto případech může dojít k vážnému poškození motoru.

Aplikací aditiv a přísad na vyčištění palivové soustavy dojde k lepšímu spalování paliva a rozpuštění vzniklých úsad a černý kouř se značně omezí nebo zcela zmizí.

Modrý kouř

Výskyt tohoto kouře značí průnik oleje do válců v motoru. V závislosti na intenzitě průniku oleje nabývá kouř průsvitně modrou nebo modrobílou barvu. Tento kouř se ve vzduchu rozptyluje mnohem pomaleji než bílý kouř.

Spálením oleje samozřejmě dochází ke zvýšení jeho spotřeby a mění se vlastnosti (olej houstne). Majitele modernějších vozů musí pamatovat na to, že zařízení dokáže čistit spaliny i při vyšší spotřebě.

Nejčastěji olej proniká špatně těsnícími pístními kroužky nebo mezerami mezi dříkem a vodítkem ventilu. Pro utěsnění doporučujeme proplach motoru před výměnou oleje a následnou aplikaci aditiv do nově vyměněného oleje.

Modrý kouř vzniká opotřebením skupiny válce. V oblasti vložky válce, pístních kroužků nebo v drážce pístu. Odchylkou od správného průřezu válce dochází k horší těsnící schopnosti.

Tímto opotřebením motor ztrácí kompresní tlak a zvyšuje se tlak plynů v karteru. Dejte pozor na to, že díky pronikajícímu oleji může dojít k utěsnění vůlí mezi sousedními díly a tím vykazovat normální hodnoty. Tato skutečnost může při výskytu modrého kouře mást.

Další možnosti vzniku modrého kouře způsobují závady jako degradace ventilů a vodítek a těsnění dříků ventilů. Tyto závady mají za následek velký nárůst kouřivosti při zahřátém motoru, protože ohřátý olej snáze proniká mezerami mezi opotřebenými díly.

U přeplňovaných motorů může způsobovat kouřivost problém na turbodmychadle (opotřebení ložisek a těsnění rotoru).

Nevíte si rady?
S výběrem vám rádi pomůžeme!

Proč nakupit u nás

Doprava zdarma nad 3 500 Kč
Trvale nízké ceny
Široký sortiment skladem
Rychlé vyřízení objednávek
Odborný personál
Kvalitní a ověřené produkty