- Úvod
- Tipy a rady
- Jak snížit spotřebu oleje
Jak snížit spotřebu oleje
Co způsobuje velkou spotřebu oleje v motoru?
Dolíváte častěji olej? Nevíte, zda je to ještě v normě či je to už velká spotřeba oleje a značí to nějaký vážnější problém? Pokud je to v rozmezí 0,5 – 1L oleje na 1000 km, je to ještě v normě, ale je důležité to pozorovat a hlídat. Samozřejmě to závisí na provozním režimu, například zda jezdíte kratší trasy, po městě, dlouhé trasy, časté brždění anebo naopak zrychlování.
Spotřeba je závislá na provozním režimu automobilu (jízda městem, časté brždění a zrychlování atd.) a také na technickém stavu.
Příčin velké spotřeby oleje může být hned spousta, podívejme se na několik z nich:
- Průnik oleje do chladící kapaliny – poznáme to snadno: zakalená či změna barvy chladící kapaliny, průnik vody oleje čímž se vytváří pěna. To však způsobuje hned několik problémů: zvýšená spotřeba, zhoršená kvalita chladící kapaliny, zhoršený odvod tepla, ztráta schopností oleje díky průniku chladící kapaliny do mazání. Jediným řešením tohoto problémů je oprava motoru.
- Únik oleje - díky netěsnostem má za následek znečištění motorového prostoru a jeho okolí olejem a samozřejmě i zvýšenou spotřebu oleje. Tento problém jde vyřešit řádným zjištění příčiny zvýšeného tlaku plynů v klikové hřídeli a eliminováním úniků
- Zvýšené opotřebení součástí pístů
- Prosakování kolem ventilových dříků
- Průnik oleje do výfukového potrubí přes turbodmychadlo - to je způsobeno selháním těsnění v turbodmychadle a olej se tak dostane přes turbínu do výfukového potrubí. Může selhat katalyzátor a turbína, může být zvýšená spotřeba oleje. Jak to ale poznám a co s tím? Diagnostika je skoro i jednoduchá, kape olej z výfuku, modrý kouř z výfuku při zahřátém motoru anebo stopy oleje na spojích výfuku. A co tedy s tím? Určitě vyměnit výfuková těsnění a případně i vyměnit turbodmychadlo pokud by nestačila jeho oprava.
- Nekvalitní olej
- Ztráta pohyblivosti stíracích kroužků
- Špatné odvětrávání klikové skříně
Pokud jste do vozu lili nevhodný olej, který nebyl vhodný normou a viskozitou či dokonce byl olej pančovaný, doporučujeme výměnu oleje s použitím BG 109 do starého oleje a při aplikaci nového oleje do něj přidat aditiva určená do nového oleje – BG 112 do naftových vozů a BG 115 do benzínových vozů. Špatný olej způsobuje špatné mazání, čímž olej mizí ze stěn válců, to vede k zanechávání silnějších vrstev nečistot a karbonu.
Pokud dojde k velkému spálení oleje, ze součástí válců a pístů a se nestírají laky, dojde k zakarbonování pístních kroužků, kdy přestanou plnit svou funkci. Nejdříve většinou selhávají stírací kroužky. Procesy se vzájemně podporují a spalování oleje je intenzivnější. Opotřebení je výraznější, větší stejně tak karbonizace, která výrazně zhoršuje stav motoru.
Těsnění ventilových dříků jsou za provozu vystavována vysokým teplotám což vede k jejich rychlejšímu opotřebení, a snižuje se tak jejich elasticita. Těsnící vodítka, plošky, a dříky jsou opotřebovávány abrazivními částečky které se nachází v oleji. Provozní životnost těchto mechanických částí silně závisí na provozu, přehřívání motoru a kvalitě oleje
Snížení spotřeby oleje můžeme dosáhnout také použití vhodných aditiv do oleje. Před výměnou oleje můžeme aplikovat aditiva na čištění a výplach motoru a po výměně aditiva do nového oleje.
Za produkty sice můžeme ušetřit a vybrat ty levnější, a ne tak kvalitní a účinné, ale co následné opravy, které by mohly stát deseti tisíce?
S určením správného oleje Vám rádi poradíme na prodejně, telefonicky či na e-mailu.
Proč nakupit u nás