Jak snížit spotřebu oleje?
Nejdříve bychom začali s tím, co spotřebu oleje způsobuje.
Spotřeba je závislá na provozním režimu automobilu (jízda městem, časté brždění a zrychlování atd.) a také na technickém stavu.
Spotřebu oleje může zvyšovat:
- Nekvalitní olej
- Zvýšené opotřebení součástí pístů
- Ztráta pohyblivosti stíracích kroužků
- Prosakování kolem ventilových dříků
- Špatné odvětrávání klikové skříně
- Úniky oleje
- Pronikající olej do výfukového potrubí přes turbodmychadlo
- Průniky oleje do chladící soustavy
Pokud narazíme například na pančovaný olej, který může být bez potřebných aditiv. Také může být vybrán nevhodný olej, který nesplňuje normy a viskozitu pro daný motor (Výrobcem jsou vždy stanoveny normy, podle kterých se správný olej vybírá). Značek oleje lze vybrat spoustu, ale vždy je nutné aby obsahoval potřebné normy. Nekvalitní olej totiž způsobuje špatné mazání, kdy olej mizí ze stěn válců a zanechává silnější vrstvy karbonu a nečistot.
Jakmile dojde k intenzivnímu spálení oleje a ze součástí pístů a válců se nestírají laky, dojde k zakarbonování pístních kroužků (přestanou plnit svou funkci). Nejdříve většinou selhávají stírací kroužky. Procesy se vzájemně podporují a spalování oleje je intenzivnější. Zvětšuje se opotřebení a karbonizace, která výrazně zhoršuje stav motoru.
Těsnění ventilových dříků za provozu jsou vystavena vysokým teplotám, čímž se snižuje jejich elasticita. Těsnící plošky, vodítka a dříky jsou opotřebovávány abrazivními částečky v oleji. Provozní životnost těchto mechanických částí silně závisí na provozu (přehřívání motoru) a kvalitě oleje.
Snížení spotřeby oleje můžeme dosáhnout také použití vhodných aditiv do oleje. Před výměnou oleje můžeme aplikovat aditiva na čištění a výplach motoru a po výměně aditiva do nového oleje.
Proč nakupit u nás